Naziv Zdrava šola pomeni, da  smo šola, ki se je prostovoljno odločila, da bo z različnimi dejavnostmi spodbujala, omogočala in krepila zdravje na vseh področjih – telesnem, duševnem, socialnem in okoljskem zdravju. Z dejavnostmi za izboljšanje zdravja vseh v šolski skupnosti želimo skupaj vplivati na vedenje posameznikov kot tudi na kakovost njihovih socialni odnosov, izboljšanju okolja in življenjskih pogojev.

V šolskem letu 2024/25 je rdeča nit „Za varno in vključujoče šolsko okolje.”

Kot šola si prizadevamo, da se tako učenci kot zaposleni na šoli počutijo varne, sprejete in spoštljivo obravnavane.  Delovali bomo tako na področju promocije zdravja kot na preprečevanju različnih oblik agresivnega vedenja. Če je šolsko okolje pozitivno naravnano, je tudi večja verjetnost, da bo manj vedenjskih težav, bodo pa boljši učni dosežki učencev, kar vse pozitivno vpliva na čustveno blagostanje.  Varno, skrbno in odzivno socialno okolje krepi navezanost in povezanost s šolo ter pripomore k zmanjševanju medvrstniškega nasilja.

Če bomo delovali tako na področju našega fizičnega in duševnega  zdravja in dobrega počutja, se bomo v šolskem okolju vsi  boljše počutili.

V letošnjem šolskem letu se bomo osredotočili na:

1. Telesna  dejavnost: rekreacija, gibanje, jutranja rekreacija, gibanje pred poukom in po njem, zdrav življenjski slog.

2. Preprečevanje medvrstniškega nasilja: izobraževanje učiteljev, izvedba dneva dejavnosti v sodelovanju s Centrom Šteker.

2. Duševno zdravje: skrb za duševno zdravje, komunikacija, dobro počutje na šoli, premagovanje stresa.

3. Zdrava prehrana: pomen doma pridelane hrane, delo na šolskem vrtu, priprava sirupov, napitkov, marmelad, namazov, hidracija, pomen in izvedba tradicionalnega slovenskega zajtrka, sodelovanje učencev pri izbiri kosila.

4. Socialne igre: pomen druženja med učenci na šoli.

5. Promocija zdravja: sodelovanje z občino pri organizaciji športnega dneva v evropskem  tednu športa, medgeneracijsko sodelovanje, druženje zaposlenih  na strokovni ekskurziji.

6. Ustna higiena: skrb za ustno higieno, spodbujanje k umivanju zob po jedi, izboljšanje stanja ustne higiene učencev naše šole.

7. Zdravstvena predavanja: predavanja za vse učence šole v sodelovanju s Centrom za krepitev zdravja Murska Sobota

Koordinatorica slovenske mreže zdravih šol Mira Serec


V petek, 29. 9. 2023, smo varstvo učencev izvedli v obliki  jutranje rekreacije pred poukom na svežem zraku. Potekale so različne igre – badminton, balinanje in nogomet. Tako učenci kot učitelji smo se razgibali. Z dobro kondicijo lažje premagujemo šolske obveznosti.


O Projektu

Slovenska mreža zdravih šol se odziva na probleme v zvezi z zdravjem otrok in mladostnikov ter se usmerja k razvojnim programom za promocijo zdravja na telesnem, duševnem, socialnem in okoljskem področju zdravja za učence, učitelje in starše.

OŠ Šalovci je v MZŠ vključena od leta 2008.

Koncept mreže šol, ki promovirajo zdravje, se je razvil že v 80. letih prejšnjega stoletja. K temu so pripomogli strokovnjaki Svetovne zdravstvene organizacije (SZO), Sveta Evrope in Evropske komisije, ki so se zavedali, da lahko načrtno in sistematično zasnovani programi pomembno vplivajo na zadovoljstvo učencev, njihovo samopodobo, vedenje v zvezi z zdravjem, odnos do zdravja in življenja nasploh.

Oblikovala se je Evropska mreža zdravih šol – SHE mreža (Schools for Health in Europe), ki se odziva na probleme v zvezi z zdravjem otrok in mladostnikov. Usmerila se je k razvojnim programom za promocijo zdravja, v zadnjem času predvsem na področje zdrave prehrane in gibanja, duševnega zdravja kot zelo pomembnih varovalnih dejavnikov, evalvacijo učinkov preventivnih šolskih programov, dejavno vključevanje učencev/dijakov, lokalno in regionalno sodelovanje, izobraževanje učiteljev, konceptualni razvoj mreže in kakovost standardov.

 

Pri delovanju vključene članice sledijo splošnim vrednotam in stebrom SHE mreže.

Vrednote Evropske mreže zdravih šol

  • Enakost: enaki standardi in dostop do zdravstvenih in izobraževalnih možnosti za vse učence. Dolgoročno to pomembno vpliva na zmanjševanje neenakosti v zdravju in izboljšanje kakovosti v znanju za boljši trajnostni razvoj na regijski in nacionalni ravni.
  • Stabilnost: zdravje je tesno povezano z izobraževalnimi dosežki, kar vpliva tudi na razvoj družbe. Zdravi učenci so tudi bolj uspešni učenci, saj lahko razvijajo svoje potenciale. Rezultati pa se kažejo s sistematičnim srednje- oz. dolgoročnim delovanjem.
  • Vključevanje: vseh deležnikov, ki lahko kakorkoli pripomorejo h krepitvi zdravja na šoli. Z aktivno vključenostjo prevzemajo udeleženci v procesu tudi svoj del odgovornosti.
  • Opolnomočanje in akcijska kompetenca: poleg pridobivanja informacij je za učence/dijake pomembno tudi urjenje veščin, oblikovanje stališč, razvijanje kritičnega odnosa do življenjskih problemov, ugotavljanje situacije in iskanje strategij za njeno razreševanje.
  • Demokracija: Zdrave šole ozaveščajo enakovredno tako o demokratičnih vrednotah in pravicah kot prevzemanju odgovornosti za svoja dejanja

 

Program ima tri značilnosti

Sodelovalni in akcijsko usmerjen pristop k zdravju se zagotavlja:

  • z obveznim učnim načrtom: vsebine zdravja v učnem načrtu, spiralni učni načrt, medpredmetno in kroskurikularno povezovanje;
  • s skritim učnim načrtom: pomembna je organizacija, ustrezna pravila, medsebojni odnosi, interesne dejavnosti, preventivni in promocijski projekti s področja krepitve zdravja;
  • z dobrimi povezavami z domom in skupnostjo: poglobljeno sodelovanje med šolo, družino in skupinami, organizacijami in posamezniki v lokalni skupnosti, ki lahko podprejo dejavnosti za zdrav življenjski slog na šoli.

Cilji zdravih šol

  1. Aktivno bomo podpirali pozitivno samopodobo vseh učencev s tem, da bomo pokazali, da lahko prav vsak prispeva k življenju v šoli.
  2. Skrbeli bomo za vsestranski razvoj dobrih medosebojnih odnosov med učitelji in učenci, učitelji med seboj ter med učenci.
  3. Potrudili se bomo, da bodo socialni cilji šole postali jasni učiteljem, učencem in staršem.
  4. Vse učence bomo spodbujali k različnim dejavnostim tako, da bomo oblikovali raznovrstne pobude.
  5. Izkoristili bomo vsako možnost za izboljšanje šolskega okolja.
  6. Skrbeli bomo za razvoj dobrih povezav med šolo, domom in skupnostjo.
  7. Skrbeli bomo za razvoj povezav med osnovno in srednjo šolo.
  8. Aktivno bomo podprli zdravje in blaginjo svojih učiteljev.
  9. Upoštevali bomo dejstvo, da so učitelji in šolsko osebje zgled za zdravo obnašanje.
  10. Upoštevali bomo komplementarno vlogo, ki jo ima šolska prehrana pri učnem načrtu.
  11. Sodelovali bomo s specializiranimi službami v skupnosti, ki jim lahko svetujejo in pomagajo na področju zdravja otrok in mladostnikov.
  12. Vzpostavili bomo poglobljen odnos s šolsko zdravstveno in zobozdravstveno službo, da jih bo dejavno podprla pri vključevanju vsebin zdravja v učni načrt

Bistveno je, da šola vključi promocijo zdravja v vse vidike vsakdanjega življenja, tako v učni načrt kot skriti učni načrt.

(Skupno 64 obiskov, današnjih obiskov 1)